středa 26. ledna 2022

Psychický restart - jak odpočívám, co pro sebe dělám a co mi pomáhá na úzkosti

 Už nějakou dobu se každý den alespoň nějakou chvilku soustředím na sebe. Maximálně poslouchám svoje tělo a snažím se dělat to, co potřebuje. To jsem sice dělala vždy, teď už ale většinou vím, co dělat. Samozřejmě mám i dny, kdy mi jednoduše nepomůže nic a cítím se na nic, takové dny tu ale jsou a vždy budou. Taky mám neustále na paměti to, že naše tělo si všechno pamatuje. No a dnešní článek bych chtěla pojmout tak trochu relaxačně - a ukázat věci, které pro sebe dělám.


Trvalo mi dlouho, než jsem přišla na to, co dělat, abych se cítila dobře. Pamatuju si, že dřív jsem špatný den trávila sledováním seriálů, brouzdáním po sociálních sítích, nebo spánkem přes den a nalhávala si, že to je přesně to, co k odpočinku potřebuju. Ve finále se tím nic nevyřešilo - a co hůř - své špatné nálady jsem neřešila, takže se skládaly na sebe a časem mě srazily úplně. Teď, když se cítím špatně, tak se Netflixu i nicnedělání vyhýbám obloukem, protože je to to nejhorší, co pro svoji psychiku můžu udělat. 


Lékem téměř na všechno je pro mě (a věřím že i pro ostatní) pohyb. Někde jsem četla, že při procházkách či běhu má naše tělo pocit, že utíkáme před nebezpečím, takže nepociťujeme úzkosti (tohle jsme si nejspíš přenesli z hodně dávné minulosti). Problémem u mě vždy bylo, že se mi nechtělo opouštět komfort. A to i přesto, že jsem věděla, že mi to pomůže. Nezbývalo nic jiného, než zatnout zuby, vykopat se z postele a jít ven. A pak je vždycky mnohem líp! (Hlavně, když k tomu přidám třeba kávu).


Ráno, po procházce, večer nebo kdykoli během dne se starám o pleť. Vyhledávám kvalitní kosmetiku, která mi dělá radost a mám dobrý pocit, že se o sebe starám. Vlastně ani nedokážu říct, jestli skin care dělám víc pro to, abych oddálila stárnutí a měla hezkou pleť, než pro ten pocit rutiny a toho, že si pro sebe najdu chvilku dvakrát denně. S jistotou ale můžu říct, že jakmile si vyčistím pleť a nanesu séra a krémy, cítím se mnohem líp.


Snažím se jíst zdravě. Pozoruju, jak na mě výživné jídlo působí. Mám více energie, lepší náladu a celkově se cítím silnější. Bohužel na tomto pořád pracuju, jelikož jím málo. Často nejím ani ve chvíli, kdy mi kručí v břiše, protože jednoduše nemám na nic chuť. Poslední dobou si přidávám do jogurtů nebo smoothie bowls různé superpotraviny, nejnověji mám zlatěnku (najdete třeba tady), obsahuje vlákninu a chia semínka, pak třeba kvalitní med (koupený na trhu), vločky a další. Teď mám na cestě balíček s dalšími superpotravini jako je lucuma, kakaový prášek a mladý ječmen. A taky nedám dopustit na kvalitní sypané čaje! Objednávám vždy ManuTea a nedám na ně dopustit.


Před pár dny jsem začala užívat taky CBD 10% olej za účelem snížení úzkostí, zlepšení nálady a spánku. CBD je takový individuální kouzelník, pomůže vám na to, co vás zrovna trápí. Upřímně jsem si od toho nic neslibovala, ale už druhý den jsem cítila změny.


Na zklidnění a odehnání úzkostí mi funguje i čtení. Často jsem brala do ruky seberozvojové knížky, protože se v každé volné chvilce chci dozvědět nebo naučit něco nového, ty však na zklidnění nefungují. Proto jsem si doplnila zásoby klasické knihy, u kterých vždy úplně vypnu. Ponořit se do příběhu jiného člověka pomáhá. Často si tak uvědomíme, že ve svých problémech ani z daleka nejsme sami.


Práce mě poslední dobou naplňuje a chodím si k ní odpočinout. To by se nestalo, kdybych neměla možnost pracovat odkudkoli, protože pro mě je tato svoboda nejdůležitější - mnohem více než samotný plat. Už chvíli se chystám si zapisovat myšlenky do klasického zápisníku (který jsem projistotu někde ztratila), protože to je další důležitý krok k tomu, abych se cítila lépe. Ale plánuji si pořídit pětiletý deník Tam a zpět, přijde mi to jako naprosto úžasný nápad - navíc bych snad nezapomínala zapisovat každý den.


Být obklopená zvířaty je pro mě přirozené už od malička, a i když každý druhý den trpím na alergie, nevzdala bych se jich. Od mých chlupáčů se mám pořád co učit - tak třeba od kočky ten neustálý klid, to jak je jí všechno jedno, a od psa zase radost z každé maličkosti.


A občas si stačí něco koupit! Snažím se neutrácet za nesmysly, nemám narvaný šatník věcí, které nestíhám nosit, ale tentokrát jsem si pořídila teplejší bundu, jelikož jsem ze zimy začínala být zoufalá. Byla mi neustále zima a chození ven jsem se vyhýbala jako čert kříži. Rozhodla jsem se, že si pořídím co nejdelší bundu, která bude buď péřová, nebo jednoduše teplá. No, povedlo se, a od té doby jsem venku snad víc, než doma.


Výsledek toho všeho? Zezačátku pro mě některé věci byly těžké, teď jsem ale hodně klidná, vyrovnaná a myslím rozhodně víc pozitivně. A hlavně mě jen tak někdo nerozhodí - teda až na moji rodinu.😁

Tímto bych dnešní článek ukončila. Jakým způsobem každý den odpočíváte vy a co vám nejvíc pomáhá?

7 komentářů:

  1. Já za fajn relax považuju knížky - čtu hodně detektivky, to jsou takové pohádky pro dospělé (nakonec dobro zvítězí a zlo je potrestáno :) - tedy většinou). A mám sbírku čajových přebalů, takže relaxuju i u ní...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Knížky jsou na relax fakt úžasné. :) škoda, že nejsem schopná se dokopat a číst víc.

      Vymazat
  2. Mě teda na relax Netflix pomáhá dost. U seriálů a filmů se totiž úplně přestanu soustředit na ten svůj stres a všechno, co mě trápí a soustředím se jenom na příběh. Ale to je samozřejmě i s knížkami, ale tam je pro mě složitější najít nějakou, která mě vážně chytí dostatečně.
    Zajímalo by mě víc zkušeností o CBD .. všude o tom píšou, jaký je to zázrak, ale já si pořád nějak neumím představit ty účinky? Dává to víc energie nebo naopak uklidňuje jakože se ti chce víc spát nebo? :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já neříkám, že to nepomůže, ale že to neřeší dlouhodobé problémy, protože jsem se tím snažila zazdít myšlenky, které pak někdy stejně vypluly na povrch. :)
      CBD pomáhá na spánek, na různé bolesti a mělo by i přispívat k celkové psychické pohodě a dál upřímně už netuším :D. Akorát člověk musí chvíli zkoušet, než zjistí kolik % mu bude vyhovovat. :))

      Vymazat
  3. Jak píšeš, tak je jasné, že je velmi důležité se o sebe starat a relaxovat. Já mám ráda teplé vany, voňavé oleje, svíčky atd. :) CBD kapky ani nic podobného jsem zatím nezkoušela.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teplé vany taky zbožňuju! A svíčky v zimním období nesmí chybět. Vidíš, to jsem úplně zapomněla připsat. :)

      Vymazat
  4. Super článek plný inspirace, odpočinek je důležitý a každému vyhovuje něco jiného. :)) Má to ale dost podobné jako ty. :)

    OdpovědětVymazat

Děkuju za každý komentář🤍